Uke 12 – good times i Portugal

6 dager med bare trening, spising,soving og masse hyggelige mennesker kan ikke bli galt. S̴ n̴r Springtime travel kom p̴ banen Рvar det bare ̴ sette seg p̴ flyet.
Springtime
Springtime Travel anbefales de luxe, Kanonbra opplegg og veldig behagelig lagt opp. Du kommer bokstavelig talt – til dekket bord!

Egentlig hadde jeg ikke noen formening om hvordan det ville bli, men tenkte at jeg i hvertfall skulle få løpt endel km.
Og med Anders Szalkai som treneransvarlig kunne det vel ikke bli dårlig!
Jeg har vært i bra form i det siste og har egentlig hatt et løft, så jeg var optimistisk før uka i Portugal. Planen var også å få syklet litt, kanskje svømt og i hvertfall få med meg noen styrkeøkter i sal. Det krydde av gode instruktører på alt. Alle var svenske uten at det var negativt. Vi var vel rundt 30 norske og 170 svenske, men når alle har samme interesse spiller land og sånn liten rolle.

Strandløping
Morgenløping på stranden med den faste gjengen

runhappy_stranden
Nærmere Gud kommer jeg nok ikke i dette livet…..

Nevnte Szalkai hadde satt opp et variert program for uka, med intervaller, teknikktrening og terskeløkt, eller tröskelpass som det heter i Sverige. Tröskelpass er egentlig et jævla bra ord 🙂
Det meste foregikk i nærområdet bortsett fra baneøkten og en langtur i fjellet.
Hver dag ble startet med å løpe på stranden, det var helt kanon! Bare det å være på stranden når solen kom opp ga energi til resten av dagen. De km på stranden i godt selskap, med mye latter var helt supre. Etterpå avsluttet vi med felles tøying på stranden, før frokost.

Opplegget var morgenløping og et hovedpass med løping senere pÃ¥ ettermiddagen. I mellomtiden kunne man altsÃ¥ velge diverse annet. Jeg fikke med meg 4 økter i sal + en lang sykkeltur pÃ¥ racer i løpet av uka. Sykkelturen var første ute med racer i Ã¥r, dog uten sykkelsko – men med glatte joggesko! Fine omrÃ¥der Ã¥ sykle i og liten trafikk gjorde det ganske lett! Og sykling er ganske gøy det ogsÃ¥!

szalkai
Anders Szalkai, mycket lugn orienterade han varje dag om upplägget !

Styrkeøktene var ogsÃ¥ solide, de var beregnet pÃ¥ løpemuskulatur og jeg fikk masse gode øvelser, bortsett fra at jeg ikke husker mer enn halvparten…
Mandag var det kortintervaller pÃ¥ bane. Jeg er dÃ¥rlig pÃ¥ kortintervaller fordi jeg er treg – veldig treg! Planen var 20 x 40 sek / 200 m – med 40 sek pause. Dette skulle gjøres i 4 serier av 5 drag, med 2 min seriepause.
Alt var lagt opp til fartsgrupper – og stort sett valgte jeg den raskeste fartsgruppen alle dager. Ikke fordi jeg følte meg sÃ¥ veldig god, men det var nok mest riktig uansett.
Kortintervallene løp jeg progressivt, serie for serie. Dermed ble det en bra økt for meg 🙂

Det var hjemturen den dagen som ble nedturen..Jeg hadde syklet 51 km litt tidligere pÃ¥ dagen + 45 min styrke i sal…Det fikk jeg smake pÃ¥ nÃ¥r vi skulle jogge tilbake til hotellet. Kroppen sa rett og slett stopp med 2 km igjen..Beina ble som gele og jeg var dønn tom. Heldigvis hadde jeg Thoralf med meg sÃ¥ gÃ¥turen ble ikke sÃ¥ lang. Jeg hadde ganske enkelt ikke spist nok den dagen. Resten av uka spiste jeg solide lunsjer!

kortintervall
Kortintervaller pÃ¥ bane, mens jeg ennÃ¥ var frisk og rask…

Tirsdag var det dags for tröskelpasset! Tröskelpass er et fantastisk kult ord ! Greia var Ã¥ løpe 5 drag pÃ¥ til sammen 1 time. For hvert drag skulle farten økes og i mellom var det 2 min pauser. Her valgte jeg gruppe 2. Denne dagen regnet det – men det merket jeg nesten ikke! Med progressiv løping ble det veldig bra for meg, ganske enkelt fordi jeg liker Ã¥ løpe progressivt.
De 2 siste dragene ( 10 og 5 min) Рgikk ganske enkelt str̴lende og det siste 5 minuttersdraget gikk i 3.50 fart.

Neste kanonøkt var torsdagens «bergpass». Vi ble busset til et sted 45 min unna. Der var det fjell og terreng. Det var flere muligheter pÃ¥ distanser og rosinen i pølsa var at det var mulig Ã¥ løpe tilbake til hotellet etterpÃ¥ ( 29 km).
Jeg valgte Ã¥ løpe 14 km runden, i veldig variert og flott terreng. Her fikk jeg ogsÃ¥ noen km med Anders Szalkai.  Han var akkurat sÃ¥ hyggelig som jeg trodde og jeg skjønte fort at han ogsÃ¥ elsket det Ã¥ løpe 🙂
Jeg syns det er ganske utrolig egentlig at en så god maratonløper ( vunnet Stockholm maraton og med 2.12 som pers) har et så bra og positivt syn på løping. Man skulle tro han var lei, men den gang ei! Jeg skjønner det bedre når jeg ser at han har bursdag dagen før meg !!!!
Den runden ble lett etter en litt treg start….sikkert fordi jeg hadde de 29 etterpÃ¥ i bakhodet.
Løpingen hjem skulle starte kl 12, så det ble en pause på ca 35 min. Alle spiste som gale, jeg gjorde ikke det. Fikk i meg noen flak med chips og litt cola.

NÃ¥ valgte jeg gruppe 2, som skulle holde 5.45 fart hjem…De første 9 km ble veldig uryddige med mye kupert terreng. Første pitstop var etter 9 km, der var allerede gruppe 1. Lederen der – Micke, mente at nÃ¥ fikk Northug ( MEG) – bli med de.
Litt skeptisk lot jeg meg lokke med. Jeg var veldig defensiv og la meg høyst frivillig bakerst. Tanken var hele tiden at de kom til Ã¥ løpe fra meg før eller senere…Det gikk ganske fort i nedoverbakkene men Micke holdt bra kontroll og sørget for at Northug akkurat klarte Ã¥ henge med. Siste drikkestopp var etter 17,5 km. Jeg drakk cola her. Vi var vel 10-12 stk i gruppa og ALLE løp bra…Og fortsatt var jeg frivillig defensiv! Det var bare Northug mot svenskene, men smilet og latter satt løst – oavsett. Etter kanskje rundt 20 km gjør Lona et rykk – og fÃ¥r raskt noen meter. Mens jeg lÃ¥ noen meter ETTER resten av gruppa.

pause45k
Siste pause på den lange, før kjøret begynte

Her gjorde jeg opp en slags status…Og plutselig var jeg i fullt firsprang forover! Jeg tok ganske enkelt sats og tok en sjanse. Jeg passerte hele feltet, tok opp jakten pÃ¥ Lona, mens jeg hørte bak meg «at nÃ¥ stikker Northug» 🙂 Jeg husker jeg smilte litt av det og tenkte at hvis det var sÃ¥nn det funka for Northug sÃ¥ skulle jeg satse ogsÃ¥…Jeg tok igjen Lona og økte farten litt. De siste 8 km løp vi egentlig bare fortere og fortere…Lona hele tiden noen meter foran meg, men jeg kjente at jeg hadde god kontroll og ganske enkelt fantastisk gode bein 🙂 Og kikket veldig opprømt pÃ¥ klokka underveis…Som viste at jeg løp tidvis UNDER 4.00. Av de 10 siste km gikk 8 under 4.30 fart., de øvrige 2 pÃ¥ 4.44. Siste 900 meter gikk i 4.06 fart! Og totalt ble det 45,3 km .

Jeg har ALDRI hatt en bedre langtur, jeg har ALDRI følt meg sÃ¥ bra etter en langtur og var veldig høy pÃ¥ meg selv….For dette var en höjdare!
Beina var helt uberørte, virket det som – helt til jeg la meg pÃ¥ massasjebordet. For «lur» som jeg er sÃ¥ tenkte jeg massasje var smart. Helt til jeg altsÃ¥ lÃ¥ pÃ¥ bordet….
Svenske Hasse var hardhendt…og lÃ¥rene mine var faktisk ganske knuste…Jeg skreik av smerte og har aldri vært nærmere tortur. Jeg er ganske sikker pÃ¥ at HELE hotellet hørte meg! For det gjorde inn i gøte vondt…Hvis du har sett filmen «Deliverance» og scenen hvor replikken «squeal like a pig» er med sÃ¥ skjønner du hva jeg mener….Hasse sa ganske tørt etterpÃ¥ at jeg hadde sliten muskulatur….

skoene
Ukens sko, Adidas Adios Boost ( lilla) – er en kanonsko !!!!

De 6 dagene i Monte Gordo ble bedre enn jeg hadde trodd. Alt var bra og jeg tålte alt trening.
Jeg fikk høre på 2 veldig gode løpere forelese : Mister Szalkai og Mustafa Mohamad, de fikk meg til enda bedre å forstå hvorfor jeg elsker å løpe . For de var veldig gøy å høre på, hele tiden med fokus på det å løpe fordi de elsker det!
Jeg møtte også massevis av trivelige mennesker, latteren satt hele tiden løst og at løping ER sosialt er 100 %sikkert.
Takk alle sammen der nede 🙂

Uke 12 :

Mandag :
11 km strandløping
51 km sykkel( racer)
45 min styrke
20 x 40 sek kortintervall (totalt 14,3 km)

Tirsdag:
Tröskelpass,20 – 10 -15-10 og 5 minutters drag, med økende fart(24 km)
6,1 km rolig på stranden på ettermiddagen

16,4 km i terreng
28,9 km tildels kupert hjem til hotellet

Fredag :
12,2 km rolig på stranden( kjente både løpingen og massasjen)
50 min styrke

Lørdag( i Norge):
9 km rolig

Søndag:

Totalt 156,3 km løp/ 51 km sykkel. 18t, 34 min

Ukens beste : Strandløpingen på morningen

Ukens kallenavn : Northug( litt stolt over å bli kalt det)

Ukens rÃ¥este : de 9 siste km pÃ¥ torsdagen. Løper jeg like bra i løp, sÃ¥ løper jeg fort 🙂

Ukens hyggelige : ALLE jeg snakket med i Monte Gordo!

Ukens Muhammad Ali:
It’s just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.